söndag 11 april 2010

* Perfect stranger!

Äntligen så har solen tittat fram, till och med fram till min balkong. riktigt skönt. Suttit på min balkong och glassat lite i solen. Man börjar få lite vårkänsla nu sakta med säkert.
Tänkte ge mig på att göra en blåbärspaj nu. Har varit sjukt sötsugen. Men får se om min blåbärspaj blir lika god som mammas. Jag blir glad om den ens kommer i närheten av hennes.

Recept (4-6 personer)
125 gram smör (eller margarin)
3 dl vetemjöl
1 dl socker
3-4 deciliter blåbär

Gör så här
Sätt ugnen på 200-225 grader. Blanda vetemjöl och socker i en bunke. Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det med fingrarna så att det blir en grynig massa.
Smöra en ugnssäker form. Lägg i blåbären och sockra lite lätt. För att få en fastare paj kan du även strö över lite potatismjöl.
Smula sedan mjölblandningen över bären och sätt in pajen i ugnen i cirka 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar